Grand-Monchau, in het Heuvelland / Pays de Collines.

Februari'07 "In de bossen rond Grand-Monchau"

Vrijdag 09/02/07, genieten van een 1/5de dag in het heuvelland nabij Ronse.

Waar naartoe, nochtans er is veel wandelplaats in ons belgen landje. Maar om ergens te gaan wandelen zonder al te veel op asfalt of beton te moeten lopen ...

Gelukkig kan je op de Cd-Rom van het IGN wel plaatsje vinden. En nabij Ronse in Grand-Monchau, kon ik er een tochtje uitstippelen van om en bij de 12Km waarvan we hoogstens 2Km op de openbare weg moesten lopen.
De GR123 loopt ook door dit gebied.

Alée de tocht.
Parkeer mogelijkheid is er aan de kerk van Grand-Monchau.
Ga terug naar de weg "Rue de l' Arbre Saint-pierre" die Ellezelle met Lahamaide verbindt. Daar sla je links af richting Ellezelle en volg je de hoofdweg voor een 200-tal meter tot aan de eerste afslag links "Grand Monchaut", die je naar beneden voert en uitmond op een veldweg. Nu kan je echt dit prachtige landschap in in je opnemen en vele paden en veldwegen zullen nog volgen. Terwijl je verder loopt, kan je genieten van het glooiende landschap en kom je terecht op de weg "Gouquier". We volgen nu voor een stukje de GR123. Op deze weg loop je tot aan het eerstvolgend pad aan je rechter zijde (Sentier communal N°110). Deze verbindt je met "Petite Hameau". Hier ga je eerst links daarna rechts en volg je het pad tot aan de weg "Semenil". Pas hier wel op want dit is de baan die Frasnes met Ellezelle verbindt. Het verkeer kan er bij momenten druk zijn.

Hier wilden we de veldweg rechtdoor volgen en waar je aan het bos komt, daar links het pad verder. Jammer genoeg, is dat stukje bos waar je door moet om naar "Bois d'Hubertmont" te gaan, privé. Wij dus terug naar de hoofdweg. Zeer jammer de jachtwachter was op het terrein.
We lopen op de "Semenil" tot je enkele huizen tegenkomt en er een klein weggetje rechts van je naar het bos toe loopt. Je komt op een landweg en vervolgens het "Bois d'Hubertmont" in. Volg deze bosweg tot je naar rechts moet, waarna je verder loopt naar het hoogste punt van de wandeling op 133m. Eens boven aangekomen, kom je op een doorgaande bosweg, waar je scherp in WNW richting verder wandelt tot aan de "Rue Hoguenne". Op deze kruising keren we in ZO richting en volgen de bosrand.
We stijgen tot 130m waar het pad eindig op een weide in het bos, hier kan je eens verpozen en van het uitzicht genieten. We vervolgen langs de bosrand naar beneden. Pas hier op, het kan er zeer glibberig zijn en het pad is smal. Het pad eindig terug op de "Rue Hoguenne". Sla links af en kruis de "Rue de Grandrieu" en op het kruispunt lopen we verder op de "Rue du Dieu des Monts". Deze weg voert ons terug in de hoogte en zodra we de huizen achter ons laten en we bijna boven zijn en nog net niet het bos aan onze linkerzijde bereikt hebben, slaan we de veldweg rechts is. Rechts heb je een akker, links een weiden. Een eind verder zie je een eenzame boom het landschap sieren. Aan deze boom draaien we iets naar rechts en lopen daarna langs het bos aan je rechterkant.
De landbouwer hier heeft nogal een brede ploeg of vond dat zijn lap bebouwbare grond niet groot genoeg want hij heeft meteen de weg over een afstand van 40m mee omgeploegd. Daar het om een veldweg gaat die op de kaarten staat, is deze persoon in overtreding en zou deze moeten herstellen.
Volg de veldweg gewoon verder tot je op bos uitkomt en sla hier links af langs de weide en daarna door een stukje bos. Je bent hier op "Hameau des Papins". Eens uit dat groepje bomen, volgen we de weg rechts naar beneden en eindigen hier op de "Rue Pironche".
200m op de "Rue Pironche" juist voor de gracht, volg je de GR ... tot waar er een weg naar rechts afsplitst en je direct terug over de gracht naar links richting "Bois Lefebvre" op gaat.
De eigenaars hier nemen het nog al breed met hun eigendom en hebben een "Entrée entredit" direct aan de weg geplaatst. Naar alle waarschijnlijkheid is hun eigendom zo'n 50m kleiner.
We volgen onze weg door het bos en kruisen "Rue Housière" terwijl we op de veldweg van het gehucht "Hameau du Rossignol" lopen. Eens voorbij deze kruising, volgt nog een anderhalve Km veldweg tot in "Grand-Monchau".
Deze wandeling is 12Km lang en heeft een stijg/daal van 80m met het hoogste punt in "Bois d'Hubertmont" 130m en het laagste 50m waar je op de "Rue Pironche" komt. Veel bos en veldwegen. Eigenaars nemen het nogal breed met hun eigendommen en vele paden zijn hier reeds verdwenen.

Indien u beschikt over de Cd-rom of Dvd van het NGI, dan kan ik u van deze wandeling de tochtdata doorsturen.